راهنمایی نحوه ی تمییز کردن مبلمان اداری
گرد و خاک و آلودگی های مختلف،پاتوژن های مختلف، خواه ناخواه روی تمامی وسایل محل های کار قرار می گیرد پس بدیهی است که به مرور زمان و استفاده مکرر، مبلمان اداری شما کثیف می شوند.و نمی توانید از کثیف نشدن مبلمان اداری جلوگیری کنید.با وجود اینکه برخی از افراد در محل کار خود به تمییزی وزیبایی اهمیت می دهند به طور مرتب مبلمان اداری محل کار را تمییز می کنند، باز هم مبلمان آن ها شفاف واز نظر ظاهری جلوه زیبایی ندارد و همیشه کدر است.
واگر پاتوژنهای مختلفی روی دسته صندلی اداری ومیز اداری ودستگیره درب اتاق رشد کرده باشند ضدعفونی کردن این قسمت ها از ابتلا شما به انواع بیماریهای ویروسی و باکتریایی جلوگیری نمیکند. بلکه باید همزمان با حفظ بهداشت محیط، به فکر روش صحیح تمیز کردن مبلمان اداری نیز باشید.
بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب از وب سایت لونا، اطلاعات مفیدی درباره چگونگی تمییز کردن مبلمان اداری شرکتتان را به شما ارائه دهیم و به این شیوه از سلامت کارکنانتان محافظت کنید.
نحوه ی تمییز کردن مبلمان اداری
قبل از تمیز کردن مبلمان اداری بهتراست به دفترچه راهنمای مبلمان مراجعه کنید.
معمولا مبلمان های اداری به دلیل اینکه از متریالی با کیفیت بالا تولید می شوند ،دفترچه راهنمایی همراه خود دارند که نکاتی در مورد، گارانتی و مهم تر از همه طریقه صحیح تمیز کردن مبلمان با توجه به متریال به کار برده ذکر شده است .
به کمک این دفترچه راهنما شما می توانید با خیال راحت مبلمان خود را تمیز کنید بدون آنکه آسیبی به جنس و رنگ آن وارد شود.
در حالت کلی مبلمان های اداری با متریال و جنس روکش های مختلفی تولید می شوند و معمولا روش های مختلفی هم برای تمیزکردن آن ها معرفی می شوند؛ مبلمان اداری در نوع متریال ممکن است به صورت زیر باشد:
پارچه ایی
چرمی
چوبی
فلزی
رزین و لمینت
پلاستیکی
نحوه ی تمییز کردن مبلمان اداری پارچه ایی
- اگر مبلمان اداری از جنس پارچه باشد اولین کار برای تمییز کردن آن استفاده از جارو برقی است تا تمام سطوح را از هر نوع گرد وغبار پاک کند، جایگزینی عالی برای جارو برقی، پمپ باد است که با فشار زیاد هوا، تمامی گرد و غبار را در کسری از زمان از بین می برد.
- برای از بین بردن سریع آلودگی مبلمان اداری پارچهای، در نصف فنجان آب چند قطره سرکه اضافه کنید واین محلول را روی ناحیه کثیف بمالید،سپس محل را بدون مالش با یک حوله خشک پاک کنید تا لکه از بین برود.
- در ظرفی، مقدار مساوی جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید. برای از بین بردن لکه خشک یا مرطوب، باید جوش شیرین به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بماند. زمانی که جوش شیرین به طور کامل لکه را جذب کرد، جاروبرقی بکشید. مانند همه محلولهای تمیز کننده، همیشه قبل از تمیز کردن کامل مبل، بخشی از مبلمان که قابل دید نیست را برای آزمایش انتخاب کنید، اگر تاثیرگذار بود، در کل مبل از آن استفاده کنید.
البته به علت تنوع زیاد پارچه هایی که در مبلمان اداری استفاده می شود نمی توان روش مشترکی را برای تمیزکردن همه آنها انجام داد. بنابراین با توجه به نوع پارچه ای ، روش تمیزکردن مخصوص به خود را دارند.
پارچه های کتان و پنبه: این پارچه ها را میتوان با محلول آب گرم و شوینده ملایم تمیز کرد.
پارچه های جیر: پارچههای جیر را میتوان با ابروشامپو فرش تمیز کرد.
پارچههای مخمل: پارچههای مخمل را ابتدا جارو کرده و بعد با دستمال میکروفایبر تمیز کرد.

نحوه تمیز کردن مبلمان اداری چرمی
چرم روکش بسیار شیک و مناسبی برای انواع مبلمان اداری است منتها روش نگهداری و تمییز کردن آن بسیار حساس است. اگر برای تمیز کردن مبلمان اداری با روکش چرم از شوینده مناسب استفاده نشود ؛ آلودگی روی آن به لکه های دائمی تبدیل می شود واگر از شوینده های نامناسب زیاد استفاده شود . باعث خشک شدن وترک برداشتن چرم می شود. هنگام پاک کردن سطوح چرمی، استفاده از پاککنندههای سنتی حاوی الکل ممنوع است.
- اولین و بهترین محلول برای شستشو و نظافت مبلمان اداری با روکش چرمی ، اسپری مخصوص تمیز کردن چرم است.این اسپریها لکه ها و باکتری های موجود در سطوح را از بین می برند
برای تمیز کردن صندلیهای روکش چرم تا حد امکان از آب کمتری استفاده کنید. بهتراست پس از تمیز کردن سطح چرمی این صندلیهای اداری ، از واکس نرمکننده چرم استفاده کنید تا چرم نرم بماند و ترک نخورد.
- دومین راه تمیز کردن مبلمان اداری چرمی، ترکیب سرکه سفید و روغن زیتون یا کنجد است که با یک دستمال نرم تمامی نقاط چرم را باید به خوبی تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن مبلمان اداری چوبی
برخی از سطوح مورد استفاده شده در مبلمان اداری مثل چوب حساستر از سطوح دیگر هستند و نیاز به مراقبت ویژه ای دارند. اگر از محلول تمیزکنندهای استفاده کنید که نسبت به نوع چوب یا روکشی که در ساخت مبلمان اداری استفاده شده است خیلی قوی باشد؛ خیلی سریع به چوب آسیب میرساند.
اقدامات لازم برای تمییز کردن مبلمان اداری چوبی:
۱.گردگیری سطوح مبلمان اداری چوبی
باید مداوم ذرات گرد و غبار و خاک های روی مبلمان اداری را کهبه مرور زمان جمع شده اند را، با کمک یک پارچه نرم و بدون پرزکه به بافت چوب آسیبی وارد نمی کند را از بین ببرید. باقی ماندن ذرات گرد و خاک روی مبلمان اداری باعث می شود مبلمان شما کدرجلوه دهند. در نتیجه حس ناخوشایندی به مشتریان داده می شود.
۲. از بین بردن لکه ها روی مبلمان اداری چوبی
- به جا ماندن لکه های انواع نوشیدنی مانند آب،قهوه،چای، محلولی از قسمت های مساوی سرکه سفید و روغن زیتون ایجاد کنید.محلول آماده را چند دقیقه روی لکه بگذارید و سپس با پارچه ای نرم آن را برطرف کنید. و راهی دیگر می توانید از خمیر دندانی که ژله ای نباشد را به مدت ۱ دقیقه روی لکه قرار دهید و با پارچه مرطوب پاک کنید. اما اگر لکه قدیمی باشد، بهتر است که خمیر دندان را به همراه جوش شیرین روی لکه بمالید.
- برای از بین بردن لکه جوهر می توانید از الکل استفاده کنید متنها بعد از آزمایش در قسمتی که قابل دید نیست تا مطمئن شوید آسیبی به بافت چوب نمیزند.
- - برای از بین بردن لکه ها ی چربی باید از جوش شیرین استفاده کنید.
۳. پولیش کردن مبلمان اداری چوبی قدیمی
به مرور زمان مبلمان اداری اعم از پارتیشن های ام دی اف ،میز های کنفرانس، میزهای گروهی،درخشندگی و ظاهر زیبای خود را از دست می دهند.با پولیش کردن این محصولات میتوان درخشندگی آن ها را دوباره برگرداند. برای پولیش کردن مبلمان چوبی می توانید از محلول های آماده استفاده کنید؛ راه آسان تری هم برای اینکارهست چند عدد چای کیسه ای را در آب جوش قرار دهید و بعد از اینکه از داغی افتاد ، با استفاده از پارچه نرم روی چوب بکشید. سپس آن قسمت را با حوله خشک کنید.

نکاتی در مورد نحوه تمیز کردن مبلمان اداری چوبی:
برای سالم ماندن مبلمان اداری چوبی ، برخی اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم است:
- دور نگه داشتن مبلمان اداری چوبی از تابش مستقیم نور خورشید
مبلمان اداری چوبی مانند میزهای کنفرانس ،میز مدیریت را به هیچ عنوان در معرض نور خورشید به مدت طولانی قرار ندهید.زیرا باعث کم رنگ شدن چوب و تغییر رنگ آن می شود. اگر امکان جابه جایی وجود ندارد از پرده برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید استفاده کنید.
- جلوگیری از رسیدن رطوبت به مبلمان
رطوبت زیاد برای مبلمان اداری و وسایل چوبی ادارات مانند کتابخانه ،میزهای مدیریت ،میزهای کنفرانس مناسب نیست؛ چرا که باعث از بین رفتن رنگ مبل و باد کردن آن می شود.باید خیلی سریع این خسی را برطرف کرد؛استفاده از زیر لیوانی برای نوشیدنی ها از سطوح چوبی در برابر ، ریختن مایعات می توان محافظت کردوجلوی خیس شدن مبلمان اداری را گرفت.
- استفاده از محافظ زد خش
برای محافظت وسایل چوبی از خط وخش خوردگی بهتر است از لایه محافظ استفاده شود .
نحوه تمییز کردن مبلمان اداری فلزی
فلز متریال بسیار خوبی برای تولید نوعی مبلمان اداری است زیرا به سادگی تمیز میشود. فلزات میتواند اکثر مواد ضدعفونیکننده موجود در بازار را تحمل کنند و تمیز کردن آن واقعا کار آسانی است. اکثر فلزاتی که در تولید مبلمان اداری مثل صندلی اداری کاربرد دارند را با آب گرم و یک پارچه مرطوب میتوانید پاک کنید. سپس برای تمیز بیشتر کمی اسپری ضدعفونیکننده روی آن بپاشید و اجازه دهید در مجاورت هوا خشک شود.

نحوه تمیز کردن مبلمان اداری رزین و لمینت
تولید مبلمان اداری از جنس رزین و لمینت به دلیل آنکه راحت تمیز میشوند و به سختی آسیب میبینند برای ادارات گزینه مناسبی هستند؛ پس اگر جنس مبلمان اداری دفتر کارتان رزین است یا روکشی از لمینت روی آن است؛ تقریبا ازهر شوینده ضدویروس و آنتیباکتریالی را میتوانید برای تمیز کردن آن مورد استفاده قرار دهید.
اکثر مبلمان های رزینی و لمینتی میتوانند در برابر محلولهای سفیدکننده رقیق شده و شویندههایی که دارای غلظت 70 درصد الکل هستند ،آسیب نمی بینند. برای تمیز کردن این محصولات کمی مایع ظرفشویی را در آب گرم حل کرده و کف حاصل از آن را با یک تکه ابر روی میز یا صندلی اداری بمالید تا هرگونه آلودگی را از بین ببرد. سپس کمی ضدعفونیکننده مورد تایید EPA را برای از بین بردن ویروس روی سطح اسپری کنید و اجازه دهید محلول ضدعفونیکننده در مجاورت هوا خشک شود.

نحوه تمیز کردن مبلمان اداری پلاستیکی
صندلی های اداری و میزهای اداری پلاستیکی گزینههای عالی برای افرادی هستند که به تمیزی محیط کارخود اهمییت می دهند. به دلیل آنکه پلاستیک مادهای غیر متخلخل می باشد؛ میتوانید برای تمیز کردن آن از تمام محصولات ضدعفونیکننده ی مورد تایید EPA استفاده کنید. با وجود این بهتر است از شویندهای که دارای کلر یا سفیدکننده است استفاده نکنید. زیرا باعث تغییر رنگ و آسیب دیدن پلاستیک می شوند. وحتی مبلمان اداری پلاستیکی را می توانید با آب و صابون نظافت کنید.

کلام آخر
با وجود تمام این روشهایی که گفته شد ، چیزی که بیش از همه روی حفظ زیبایی و طول عمر مبلمان اداری تاثیرگذار است؛ متریالی است که در تولید مبلمان اداری به کار رفته است. بنابراین قبل از اینکه به فکر نحوه تمیز کردن مبلمان اداری باشید؛ هنگام خرید این محصولات به کیفیت متریال به کار رفته درآنها توجه کنید.
بنابراین قبل از خرید مبلمان اداری مختلف مانند میز کانتر،میز مدیریت و میز اداری مدرن و خرید صندلی اداری، ،فایلینگ،کتابخانه ها به دنبال فروشندگان مطمئن و باکیفیت باشید. شرکت اداری لونا ارائه دهنده انواع مبلمان اداری به شما در خرید مبلمان اداری باکیفیت کمک می کند.
دیدگاه خود را بنویسید