چیدمان اتاق مدیریت مدرن

نکاتی طلایی در مورد چیدمان اتاق مدیریت

اولين و مهمترين فضا و اتاق در مجموعه اداري شايد بتوان گفت اتاق رياست در ادارات و مدير عامل در شركت ها و كارخانجات توليدي و صنعتي است، كه به معرفي آنها مي پردازيم.

اتاق ریاست مهمترین و رسمی ترین بخش فضای اداری به شمار می آید كه باید از رفت وآمد عمومی و دسترسي مستقيم دور باشد. چنين به نظر مي رسد. كه به دليل نوع شخصيت و جلب توجه افراد مراجعه کننده بزرگترين و بهترين فضاها، بايد قاعدتا اتاق مدیریت باشد.
اتاق مدیر عامل
اتاق مدیريت که در یک کسب وکار معمولی، اتاق كوچكي است تا اتاق مدیر عامل که اتاقي بزرگتری برای شرکت های بزرگ تجاری به شمار می رود، همواره قلب یک شرکت به حساب آمده و شرکت های مختلف
بر حسب کار، درآمد و نوع مشتریان خود بايد به دکوراسیون آن اهمیت بدهند، تا بتوانند گفته ها و تعهدات خود را با استفاده از دکوراسیون و فضای اتاق در دید و نظر مشتریان نمایان تر کنند.
علم روانشناسی مي گويد: ۹۰درصد شخصیت یک فرد در دید اول، در فرد دیگر، شکل می گیرد، و اتاق مدیرعامل بیان گر نوع دید و نگرش یک شرکت است. استفاده از رنگ، نور، نوع چیدمان، فضاسازی هاو حتی موقعیت اتاق در یک ساختمان به صورت ناخودآگاه در مشتری تأثیر می گذارد و مشتریان حتی از نظم و دقت و تمیزی محیط به صحت و دقت مدیرعامل پی مي برند.

چیدمان اتاق مدیر عامل مدرن

1.نورپردازی اتاق مدیريت

اتاق یک مدیر می تواند با پرهیز از هزینه های سرسام آور و فقط با یک نورپردازی ساده از سایر اتاق ها متمایز شود.

روش اصولی نورپردازی برای مطالعه تابش نور از سمت چپ است و اگر شخص پشت به نور قرار بگیرد سایه خودش روی میز می افتد اما با توجه به تأثیر این نور از لحاظ بصری و روانی، می توان این مشکل را با استفاده از نورپردازی مناسب حل کرد، و بر ایجاد عواملی برای جلب اعتماد ارباب رجوع تمرکز کرد. شاید شما به عنوان ناظر اصلا متوجه نباشید که دلیل اعتمادی که ناگهان به فرد پشت میز پیدا کرده اید چیست یا برعکس، چرا مایل هستید هر چه سریع تر از این اتاق خارج شوید عوامل بصری زيادي وجود دارد كه باعث قضاوت فرد بیننده می شود. برای مثال فضای روشن و باز، حس آرامش و امنیت بیشتری به فرد می دهد تا فضای بسته و تیره.

 اگر دقت کرده باشید در برنامه های تلویزیونی نیز از این مسئله استفاده می شود. در برنامه هایی که پشت مجری یک پنجره قرار گرفته، درنتیجه فضای صحنه به بیننده حس اعتماد القا می کند، فواره در صحنه به بیننده حس پیروزی و اختلاف سطح رو به بالا به او حس پیشرفت و آینده نگری منتقل می نمايد.

نور پردازی اتاق مدیریت باید حس اعتماد ایجاد کند برای کاربر

2.حس اعتماد

در مرحله اول باید اهداف خود را از دکوراسیون تعیین كرد اينكه در بیننده بايد چه حسی القا شود؟! حس اقتدار مدیریت، حس صمیمیت، یا حس اعتماد؟

برای یک مدیر فروش، جلب اعتماد مشتری مهم ترین عامل موفقیت اوست. مشتری با ورود به اتاق باید درک کند که می تواند به حرف های مدیر اطمینان داشته باشد، در واقع جدا از طرز برخورد و ظاهر مدیر، چیدمان مبلمان و جزئیات مربوط به آن، حتی مدل و سبک صندلی ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. یک صندلی بلند وپر ابهت به مشتری نشان مي دهد که با یک مدیر قدرتمند روبه روست، در واقع این دکوراسیون به شما میفهماند که مدیر، قواعد خاص خودش را دارد.

اتاق مدیریت

3.حس اعتماد با تمرکز بر نورهای طبیعی

 در معماری امروز، سعی می شود میز مدیر پشت به نور قراربگیرد تا نخستین صحنه ای که به چشم مراجعه کننده می خورد نور باشد. این نور که از پشت سر مدیر می تابد به مشتری حس اعتماد داده و بحثی روشن و صادقانه مدیر را انتظار می کشد.اتاق مدیر می تواند یک در خصوصی برای ورود و خروج خود او داشته باشد. این نحوه رفت وآمد مدیرازنظر روانشناسی بسیار مهم است. زیرا کارمندان و مراجعان این طور برداشت می کنند که مدیر همواره در اتاقش حضور دارد. این در، برای اتاق رئیس می تواند به یک اتاق خصوصی دیگر راه داشته باشد که او بتواند قبل از مالاقات با مهمانانش خود را مرتب کرده و گاهی درصورت نیاز استراحت کند. این مسئله برای مطب پزشکان نیز صادق است.

اتاق مدیریت مدرن

4.حس راحتی

فرض کنید در اتاق انتظار یک مطب دندانپزشکی هستید و می دانید دکتر هنوز نرسیده است. تحمل این انتظار همراه با درد دندان خیلی سخت تر از آن است که تصور کنید دکتر در مطب بوده و هر لحظه ممکن است انتظارتان پایان یابد..

مبلمان اتاق مدیریت علاوه بر زيباتر بودن نسبت به فضاهاي ديگر، بايد رسمی نيز به نظر برسد. همچنين القاکننده حس رياست و مديريت بوده و محلي مناسب براي پذيرايي از ميهمانان مدير باشد.

چیدمان صحیح اتاق مدیریت

چیدمان و مبلمان هر بخش از فضای اداری باید دارای تناسب با دیگر بخش ها باشد، اما در مورد دکوراسیون اتاق ریاست گاهی استفاده از تضاد می تواند این فضا را لوکس تر، پر اهمیت تر و مجزاتر از بخش های دیگر نشان دهد.

به عنوان مثال، می توان اتاق مديريت را کلاسیک طراحی کرد و فضاهاي ديگر را  مدرن طراحي نمود، كه در این صورت اين فضا از بخش هاي ديگر مجزا خواهد بود. انتخاب درست و الگوی چیدمان مناسب می تواند تصویری تأثیرگذار برای کارمندان و مراجعه کنندگان ایجاد نمايد.

5.مواد اولیه مناسب اتاق مدیریت

از مناسب ترین متریال ها برای اتاق ریاست، چوب است. میز چوبی بزرگ و کلاسیک، علاوه برقدرت بخشيدن به فضا، به مراجعه كننده نيز آرامش می دهد؛ این آرامش به دلیل سرشت و خاصيت طبیعي چوب است. وقتی از میز کلاسیک استفاده می کند، از دید مراجعه کننده، فردی با اصالت، بسیار با نفوذ و مهم تر از آن فردی پابرجا و ماندگار خواهد بود. چیدمان مدرن با همه جذابیتش مدیر را فردي به روز نشان می دهد.


مواد مناسب اتاق مدیریت

6.چیدمان داخلی اتاق اداري

برای چیدمان روی میز می توان از نمادهای مدرن استفاده کرد، تا نشان دهد كه مدير علاوه بر اصالت فکری، فردي کاملا به روز است. این نماد می تواند یک دکور چوبی کوچک یا یک حجم هندسی فلزی باشد.

انتخاب تابلوي مناسب می تواند جلوه اتاق را چندین برابر کند، اما درمورد انتخاب تابلوها به جاي مدارک  تحصیلی و گواهینامه های کسب شده، می توان از تصاویر ساده، اما فکر شده استفاده کرد؛ اینگونه تصاویر در ذهن بیننده حس اعتماد، پیروزی و ... القا می کنند.

دکوراسیون و چیدمان اتاق مدیریت و ریاست با وسایل دکوری چوبی کتابخانه زيبا و هماهنگ با میز مناسب از ضروریات یک اتاق ریاست تأثیرگذار است.

 کتابخانه بايد پر از کتاب هایی مرتبط با حوزه کاری فعالیت شرکت باشد. در این صورت، مدير از نظر کارمندان و مراجعه کنندگان فردی به نظر می رسد که بر پایه مستندات علمی، حرفی به میان می آورد.

چیدمان داخلی اتاق مدیریت

7.انتخاب رنگ مناسب

در دکوراسیون اتاق ریاست یا مدیریت هرگز از رنگ های فانتزی استفاده نکنيد. شاید تصور شود رنگ های فانتزی فرد را سرزنده و بانشاط نشان می دهند اما این انتخاب مدير را در نظرکارمندان، فردی غیرقابل اطمینان و فردی که چندان نباید روی حرف ها و تصمیماتش حساب کرد نشان می دهد.

رنگ هایی از طیف رنگ های کرم و ترکیب آن با رنگ سفید و قهوهای روشن بهترین رنگ ها برای این فضاهستند. این طیف رنگی، احساس آرامش و امنیتی را در مخاطب ایجاد می کند كه در ضمير ناخودآگاه او مدير فردی قابل اعتماد، مصمم، با ابهت و تأثیرگذار می باشد.

رنگ مناسب اتاق مدیریت

8.نحوه چیدمان مبلمان اداری

در مورد چگونگی قرارگیری مبلمان اداری و میز منشی و پرسنل در یک فضای اداری، باید به نكات زير توجه نمود:

1.ارباب رجوع هرگز نبايد به پشت میز يا به صفحه مانیتور و اطلاعات محرمانه آن دسترسي داشته باشد.

2. میز منشی باید جایی قرار گيرد که به در ورودی اتاق مدیریت دسترسي داشته و به دیگر فضاها کاملا مسلط باشد.

3.چیدمان مبلمان اداری باید طوري باشد که مراجعه کننده به قسمت های خصوصی فضا مشرف نباشد.

 4.تعبیه دستشویی خصوصی و حتی الاامکان در ورودی مجزا برای مدیریت پیشنهاد می گردد.

با چیدمان مناسب انواع مبلمان اداری می توان در فضای مورد نیاز صرفه جویی و از به کار بردن میزهاو دکوراسیون اداری حجیم و بزرگ تشریفاتی و تجمالتی پرهیز نمود.

از آنچه که خودتان در ذهن می سازید با کمک شرکت اداری لونا آن را به حقیقت بپیوندید.


منبع:

کتاب طراحی و ساخت مبلمان اداری